marca 14, 2017

Motoryka duża i mała- czym jest i jak prawidłowo wspmagać jej rozwój.

Ponieważ z wykształcenia jestem nauczycielem, raczej nie byłabym sobą gdybym nie nabazgrała czegoś ze swojej dziedziny zawodowej. Jesteśmy mamusiami i chcemy dla naszych skarbów jak najlepiej dlatego powinnyśmy być świadome niektórych spraw i wspomagać prawidłowy rozwój naszych kochanych pociech. Dzisiejszy mój wpis poświęcony będzie motoryce.
Czym więc jest owa motoryka?
Motoryka to pojęcie określające stopień rozwoju ruchowego dziecka. Wyróżnia się dwa podstawowe typy motoryki: motorykę dużą oraz motorykę małą. Rozwój motoryki jest istotny dla prawidłowej sprawności fizycznej oraz ogólnego funkcjonowania dziecka. Jeśli przebiega bez zakłóceń jest doskonalą podstawą do nauki pisania i czytania, koncentracji, orientacji przestrzennej, koordynacji wzrokowo- ruchowej. Motoryka nie jest dana dziecku z urodzeniem. Musi ją wykształcać poprzez nieustanny, swobodny ruch i działania sterowane, dzięki którym poprawia się sprawność ruchowa ciała. By prawidłowo stymulować rozwój ruchowy dziecka należy pamiętać, że na priorytetem jest motoryka duża, czyli rozwijania ogólnej sprawności ruchowej, aby później przejść do rozwoju motoryki małej. Nie możemy wymagać od dziecka, które nie potrafi przejść po wąskiej kładce lub złapać piłki, aby równo narysowało szlaczek lub napisało swoje imię.
Motoryka duża stanowi wszystkie obszerne ruchy, w które jest zaangażowane całe nasze ciało lub jego znaczna część, np. ręce i nogi. Jest to taki rodzaj aktywności ruchowej jak: chodzenie, bieganie, skakanie, czołganie się, jazda na rowerze, czy też pływanie. Motoryka duża charakteryzuje obszerne makro – ruchy całego ciała, jest szeroko pojętą, codzienną aktywnością ruchową dziecka, która najefektywniej rozwija cały jego układ nerwowy – koordynację ruchową i koncentrację uwagi.
Motoryka mała znajduje swe odniesienie we wszelkich ruchach palców i dłoni, czyli ruchach o znacznie mniejszym zakresie, ale wymagających ogromnego skupienia i koncentracji uwagi. Motoryka mała to: rysowanie, malowanie, pisanie, ugniatanie czegoś w dłoni, czy rzeźbienie. Motoryka mała jest charakterystyczna dla znacznie bardziej złożonych mikro – ruchów ręki tj. czynności manualnych, które towarzyszą dziecku np. przy wykonywaniu prac plastycznych.


Przebieg prawidłowego rozwoju motorycznego dziecka. 
  I. Do 6 miesiąca życia dziecko powinno: unosić główkę do góry, chwytać przedmioty, przewracać się z pleców na bok, siedzieć podparte ręką, siadać trzymając palec osoby dorosłej, przekładać przedmioty z ręki do ręki, sięgać po nie
II. Od 6 do 12 miesiąca życia powinno:
siedzieć bez podparcia, wyjmować przedmioty z otworów, obracać piłką w siadzie, szybko czworakować, wdrapywać się po schodach na górę, samodzielnie staćpodnosić przedmioty kciukiem i jednym z palców, wkładać i wrzucać przedmioty do pojemnika, uderzać przedmiotami o siebie
III. Od 1 r. ż. do 2 lat dziecko samodzielnie chodzi, na początku zauważalna jest niepewność , niezgrabność ruchów, wzmożone napięcie mięśniowe rąk i głowy, przykuca aby podnieść zabawkę, biega, podskakuje rozstawiając szeroko rączki, popycha i ciągnie przedmioty, wdrapuje się na meble, wchodzi po schodach dostawiając nogi, przytrzymując się poręczy lub ręki dorosłego, staje na jednej nodze przy niewielkiej pomocy, chodzi tyłem, bokiem, staje na palcach, wbiega na wzniesienia i zbiega z nich, posługuje się sztućcami, manipuluje przedmiotami, toczy piłkę, próbuje nią rzucić.
IV. Od 2 do 3 lat dziecko powinno wchodzić po schodach, stawiać nogi naprzemiennie, omijać przeszkody, przenosić przedmioty, podejmować próby wykonywania czynności samoobsługowych, jednak potrzebuje pomocy, gdyż jego ruchy są mało precyzyjne i jest niezręczne manualnie
V.  Od 3 do 4 lat dziecko: kształtuje się koordynacja wzrokowo-ruchowa, poprawia się równowaga, dziecko sprawnie biega i skacze, wydłużają się kroki, sprawnie korzysta z narzędzi, doskonalą się precyzyjne ruchy dłoni.
VI. Od 4 do 5 lat dziecko swobodnie biega, sprawnie wykonuje czynności samoobsługowe, łączy kilka czynności ruchowych, sprawnie porusza się po płaszczyźnie i po schodach, swobodnie podskakuje, łapie, rzuca, kopie, utrzymuje równowagę ciała.


Ćwiczenia rozwijające motorykę małą.
 Należy zadbać o prawidłową pozycję dziecka przy pisaniu i rysowaniu. Stopy na  podłodze, plecy proste, łokcie leżą na biurku, prawidłowy jest chwyt pisaka, kartka (zeszyt) leży w pozycji górny róg od strony ręki wiodącej lekko, skośnie do góry.

 - swobodne bazgranie na dużych arkuszach papieru, flamastrami, kredkami
świecowymi, pastelami,
- zamalowywanie dużych powierzchni farbami grubym pędzlem dziecko stoi (nie
siedzi) przy stoliku odpowiedniej do jego wzrostu wysokości,
- zamalowywanie obrazków w książeczkach do malowania
- kalkowanie obrazków,
- obrysowywanie szablonów,
- rysowanie po śladzie,
- cięcie po narysowanych liniach
- prostych frędzelki,
- falistych serwetki,
- wycinanie najpierw prostych, potem nieco bardziej skomplikowanych kształtów,
- modelowanie z plasteliny, ciastoliny, masy papierowej najpierw kuleczek, wałeczków, zwierząt, postaci ludzkich, liter
- stemplowanie i kolorowanie,
- wydzieranie z kolorowego papieru i naklejanie wydzieranki na papier,
- rysowanie w liniach wzorów literopodobnych i szlaczków,
- naśladowanie gry na pianinie, pisania na maszynie,
- odtwarzanie rytmu deszczu,
- strząsanie wody z palców,
- zgniatanie kartki papieru jedną ręką w małą kulkę,
- zabawy pacynką,
- nawlekanie koralików,
- przewlekanie sznurowadeł,
- rysowanie patykiem po ziemi,
- faliste ruchy ramion
-zabawa w przylot i odlot bocianów przy wolnym chodzie ruchy rąk jak podczas pływania żabką,
-zabawa w naukę pływania,
- zabawa w pociągi,
- ruch rąk naśladuje obroty kół,
- zabawa w pranie, rozwieszanie bielizny i prasowanie,
- zabawa w gotowanie obiadu,
-naśladowanie wałkowania ciasta, mieszania gęstej zupy, kręcenia kranem, ubijania piany
- gry w pchełki, bierki, kręgle, bilard stołowy,
- rzucanie woreczków lub piłeczek,
- toczenie piłki do dołka,
- zabawy z chwytaniem i rzucaniem piłki,
- przerzucanie piłki średniej wielkości z ręki prawej do lewej i podrzucanie jej raz  prawą, raz lewą ręką,
- podbijanie balonika wyłącznie palcami prawej i lewej ręki,
- wypuszczanie piłeczki tenisowej z ręki w dół i próby chwytania jej w locie, samymi palcami,
-zanim odbije się od podłogi,
-"rysowanie" palcami w powietrzu określonego przedmiotu,
 

Ćwiczenia rozwijające motorykę dużą.
- chodzenie po narysowanej linii,
- chodzenie po krawężniku,
- pokonywanie krótkich dystansów z zamkniętymi oczami,
- dotykanie na przemian prawym łokciem lewego kolana i odwrotnie,
- zmiana kierunku biegu na sygnał, zgodnie z wcześniej  wydanym poleceniem,
- zwroty w określonym kierunku,
- w prawo, w lewo, w tył,
- toczenie piłki do określonego miejsca,
- rzucanie i łapanie piłki,
- podrzucanie piłki do góry,
- rzuty piłką do celu,
- zabawy ze skakanką,
- gra w gumę,
- pokonywanie toru przeszkód,
- naśladowanie ruchów zwierząt, ludzi, maszyn,
- jazda na rowerze,
- jazda na hulajnodze,
- jazda na rolkach,
- jazda na łyżwach,
- jazda na nartach.


Serdezcnie dziękuję Ci za uwagę i poświęcony czas. Mam nadzieję, że artykuł okazał się pomocny. Zachęcam do komentowania.
Pozdrawiamy
Mama i Julka :)

12 komentarzy:

  1. Bardzo wartościowa wiedza. Każda mama powinna przeczytać ten tekst. Sama się też zajmuję terapią i wiem, jakie znaczenie ma motoryka mała w nauce pisania.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gdy prawidlowo wspomagamy rozwój motoryki małej to nam procentuje w przyszłości :)

      Usuń
  2. Świetny tekst :). Myślę, że wiele matek nie wie w ogóle, co to jest motoryka i jak ją rozwijać. Dlatego posłałam linka koleżankom, niech czytają i nabierają odpowiedniej świadomości :).

    OdpowiedzUsuń
  3. Oh super! Mój trzyipółletni syn nie chodzi do przedszkola i szalenie brakowało mi takiego kompendium. Będziemy korzystać 😉

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pani Magdaleno bardzo się cieszę, że mój wpis okazał sie pomocny :) gdyby Pani chciała zgłębiać temat zapraszamy :) podobnych wpisów bedzie wiecej :)

      Usuń
  4. Ciekawy wpis. Dzięki za te przykłady ćwiczeń, przydadzą się.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cała przyjemność po mojej stronie. Bardzo się cieszę, że moglam pomóc :)

      Usuń
  5. Bardzo interesujący wpis. Ćwiczymy motorykę mała i dużą podczas zabaw, codziennych czynności, czy prac plastycznych. Sużo fajnych podpowiedzi znalazłam. Dziękuję Ci. Zapraszam również do nas do obserwacji i odwiedzin;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo serdecznie dziekuję za poświęcony czas i cieszę się, że moglam pomóc :) zajrzę do Was na pewno, macie interesujace wpisy :)

      Usuń
  6. Bardzo interesujący wpis ja kiedyś tez pisałam na temat zarówno motoryki małej jak i dużej. My z synkiem ćwiczymy motorykę mała i dużą podczas zabaw od samego początku.Dużo ruchu, zajęć plastycznych, biegania, teraz jazda na rowerze.

    OdpowiedzUsuń
  7. Wartościowy wpis i bardzo przydatna ściąga dla rodziców na początku swojej drogi.

    OdpowiedzUsuń

Copyright © Mamusiowy Świat , Blogger